مزایای شگفت آور “uitwaaien” – روش هلندی برای گذراندن وقت در باد


Uitwaaien یک فعالیت محبوب در اطراف آمستردام است – اعتقاد بر این است که این مزایای روانشناختی مهمی دارد.عکس از جان لو / فلیکر

لسال گذشته من در سانفرانسیسکو بودم ، شهری که به خاطر شرکت های فناوری ، تپه های شیب دار و بادهای شدید شناخته شده است. هر روز به دور محله می دویدم و از پارک بالا می آمدم و با نمای خارق العاده ای از پل دروازه طلایی پایان می یافتم. در AirBnB احساس انرژی و شادابی می کردم ، انگشتانم از باد می پیچیدند. هوا سرد ، طاقت فرسا ، اما کاملاً هیجان انگیز بود.

مشخص شد که یک اصطلاح هلندی منحصر به فرد برای این نوع سرگرمی وجود دارد. در هلند ، مردم بیش از صد سال به دنبال ورزش بادی بوده اند. امروزه این عمل چنان گسترده شده است که به “uitwaaien” معروف است. کیتلین مایر ، استاد زبانشناسی هلندی در دانشگاه آمستردام ، توضیح می دهد که این به معنای واقعی کلمه “نشت” است. “این اساساً فعالیت وقت گذراندن در باد ، معمولاً با پیاده روی یا دوچرخه سواری است.” مایر بیش از 20 سال در هلند زندگی کرده و به تخصص در این زبان رسیده است ، گرچه او بومی زبان نیست. او می گوید که uitwaaien یک شغل محبوب است که در آن زندگی می کند – اعتقاد بر این است که مزایای مهم روانشناختی دارد. او به من می گوید: “اویتوائین کاری است که شما برای پاک کردن ذهن خود و احساس شادابی انجام می دهید – با هوای بد و خوب.” “این یک تجربه دلپذیر ، آسان و آرامش بخش است – راهی برای افسردگی یا فرار از زندگی روزمره.”

بنابراین این برنامه تقویم را باز کنید و مدتی را برای uitwaaien مشخص کنید.

افزایش شواهد نشان می دهد که هلندی زبان ها ممکن است کاری انجام دهند. ژول پرتی ، استاد محیط زیست و جامعه در دانشگاه اسکس گفت: “برای هر گروه از افراد بسیار خوب است که از حضور در فضای باز در طبیعت استفاده کنند.” “این ما را از استرس و اضطراب برای بقیه زندگی خود دور می کند.” او در طول 15 سال گذشته بررسی کرده است که چگونه تعدادی از فعالیت های فضای باز بر روانشناسی انسان تأثیر می گذارد ، از جمله پیاده روی ، دوچرخه سواری و حتی کشاورزی. وی دریافت که افراد از هر قشر می توانند پس از گذراندن کمتر از پنج دقیقه در شرایط طبیعی ، با تأثیر مثبت بر عزت نفس ، خلق و خوی و احساس هویت ، رفاه خود را افزایش دهند.

محققان دیگر نتایج مشابهی را یافته اند که فعالیتهایی مانند پیاده روی در طبیعت را با کاهش سطح افسردگی ، استرس درک شده و احساسات منفی مرتبط می کند. برخی مطالعات حتی فراتر رفته و گزارش می دهند که پیاده روی در طبیعت می تواند به کاهش سردرد ، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند و حتی همانطور که در مورد مطالعات حمام جنگل شناخته شده است ، تولید پروتئین های ضد سرطان را افزایش می دهد.

در حالی که تحقیقات در مورد مزایای مناظر آبی خیلی خوب اثبات نشده است ، شواهد نشان می دهد که این “فضاهای آبی” ممکن است به همان اندازه – یا شاید حتی بیشتر – برای بهزیستی ذهنی مفید باشند. به عنوان مثال ، افرادی که در نزدیکی ساحل زندگی می کنند ، همانطور که بسیاری از مردم هلند زندگی می کنند ، از سلامت جسمی و روانی بهتر از افراد داخل کشور گزارش می کنند. آب می تواند با کمک به افراد در غلبه بر احساسات منفی و کاهش رنج ذهنی ، اثر ترمیمی داشته باشد. بدیهی است ، وقتی نوبت به آرامش و بهبود می رسد ، ممکن است کمی “نشت” در ساحل دقیقاً همان چیزی باشد که پزشک دستور داده است.

نظریه های زیادی وجود دارد که چرا گذراندن وقت در طبیعت می تواند برای ما بسیار خوب باشد. برخی از محققان ، مانند Qing Li ، پزشک بیمارستان دانشکده پزشکی Nippon و رئیس انجمن پزشکی جنگل ژاپن ، معتقدند که این جواب می تواند به معنای واقعی باد باشد. او و تیمش سالها به مطالعه اثرات فیتونسیدها ، ضد باکتریها و ضد میکروب های آزاد شده توسط درختان و گیاهان دیگر در هوا می پردازند تا به آنها در مبارزه با بیماری ها و آفات کمک کند. وقتی مردم این مواد را استنشاق می کنند – معمولاً با گذراندن وقت در طبیعت – سلامتی آنها می تواند بهبود یابد. چندین مطالعه نشان داده است که فیتونسیدها باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن ، افزایش تولید پروتئین های ضد سرطان ، کاهش هورمون های استرس ، بهبود خلق و خو و کمک به آرامش در افراد می شوند.

بگیر ناوتیلوس بولتن

جدیدترین و محبوب ترین مقالات در صندوق ورودی شما تحویل داده می شوند!

پریتی ، قدرت ترمیمی فضاهای طبیعی را به کیفیت غوطه وری آنها نسبت می دهد. او به من می گوید فعالیت هایی مانند تماشای پرندگان یا جمع آوری صدف در ساحل می توانند واقعاً جذاب باشند – چنان درگیركننده كه می توانند به ما كمك كنند بخشی از مغز واقع در قشر پیشانی خود را به نام شبكه پیش فرض غیرفعال كنیم. به ما اجازه می دهد تا برنامه ریزی ، برنامه ریزی و نوآوری کنیم. پریتی می گوید: “این چیزی است که باعث می شود ما افراد درخشان باشیم.” سازش این است که او نیز بسیار فعال است. وی می گوید: “تنها چیزی که نداریم این است که فکر خود را خاموش کنیم.” در نتیجه ، بسیاری از ما “می بینیم که زندگی خود را در آتش آهسته زندگی می کنیم -[like we’ve] من یک دیگ روی اجاق گاز دارم که تقریباً آماده جوش آمدن است. ”

در طولانی مدت ، این استرس سطح پایین ثابت می تواند به سلامتی و سلامتی ما آسیب برساند ، احتمال بیماری های قلبی عروقی ، مشکلات التهاب و سایر خطرات را افزایش دهد. به همین دلیل Pretty معتقد است که “دوز” منظم چیزی مانند uitwaaien می تواند بسیار مفید باشد. در جامعه بیش از حد استرس ما ، گوش دادن به صدای باد یا تحسین رنگ امواج اقیانوس ممکن است یکی از معدود راه هایی باشد که می توانیم واقعاً استراحت کنیم. “همه آنچه که ما نیاز داریم یک نام برای آن است ، تشویق مردم برای گرفتن آن و سپس ادامه دادن آن.”

Uitwaaien ، به عنوان یک کلمه دشوار برای ترجمه ، ممکن است کاملاً مناسب برای این کار باشد. تیم لوماس ، استاد ارشد روانشناسی مثبت در دانشگاه شرق لندن ، گفت: “یکی از اصلی ترین کارکردهای زبان ، ترسیم تجربه ما از جهان پیرامون ما است.” هرچه واژگان با ظرافت بیشتری برای توصیف چیزی ارائه شوند ، به عبارت دیگر ، نقشه دقیق تری می توانیم از آن ایجاد کنیم. لوماس می گوید: “یكی از راههای مشاهده كلمات غیرقابل ترجمه این است كه آنها بخشی از جهان را ترسیم می كنند كه زبان خود ما آنها را ترسیم نمی كند.” با یادگیری معنای این کلمات ، ممکن است به احساسات یا تجربیاتی دسترسی داشته باشیم که در غیر این صورت انجام نمی دادیم. وی می گوید: “تجاربی وجود خواهد داشت که توسط زبان خود ما تسخیر نمی شود.” و ما می توانیم در مورد آن از زبانهای دیگر یاد بگیریم.

البته یادگیری استفاده منظم از کلمات از زبانهای دیگر می تواند یک چالش باشد. وی گفت: “در حالی که من فکر می کنم برای مردم بسیار مفید است که با کلمات فرهنگ های دیگر ارتباط برقرار کنند ، اما هنوز هم دشوار است.” وی می افزاید که اگر افراد واقعاً می خواهند فعالیتی مانند uitwaaien را در زندگی خود بگنجانند ، باید “روی تمرین آن کار کنند و سپس تجربه و پرورش آن را بهبود بخشند.”

او کاملاً موافق است. او می گوید: “ظهر بیرون برو و استراحت کن.” “کمی دورتر پارک کنید [from the office] و پنج دقیقه راه بروید. او می گوید ، سبک زندگی شما هر چه باشد ، به برنامه خود نگاه کنید و این س simpleال ساده را از خود بپرسید: “چگونه می توانید در معرض طبیعت قرار بگیرید؟”

بنابراین این برنامه تقویم را باز کنید و مدتی را برای uitwaaien مشخص کنید. چه باد باشد ، چه با دوچرخه سواری و چه با دویدن در پایین تپه ای شیب دار در سانفرانسیسکو ، احتمال اینکه ذهن شما – و نه بدن خود را بخوانید – بخاطر آن از شما تشکر می کند.

آلیس فلیکرز ، نویسنده مستقل و دانشجوی دکترا در دانشگاه سایمون فریزر است که در آنجا نحوه برقراری ارتباط علمی بحث برانگیز در زمینه دیجیتال را مطالعه می کند. او را در توییتر پیدا کنید FleerackersA.

این نشریه کلاسیک Facts So Romantic در اصل در نوامبر 2019 منتشر شد.




منبع: khabar-shoma.ir

دیدگاهتان را بنویسید

Comment
Name*
Mail*
Website*